Személyre szabott fejlesztés a szakmai és magánéleti előrelépést keresőknek
Szeretnéd kihozni magadból a legtöbbet? Továbblépnél, de nem tudod hogyan? Ha már megérett benned a változás gondolata, de nem tudod hogyan tedd meg az első lépést, akkor itt az idő, hogy ehhez segítséget kérj. Egy pártatlan és elfogulatlan támogatóval sokkal többre juthatsz, mintha egyedül küzdenél meg a problémákkal és keresnéd a megoldásokat. Egy jól felkészült coach segít céljaid tudatosításában és támogat azok elérésében. A coach olyan szakember, aki a fejlődésedet elősegítő szemlélettel és ügyes módszereivel támogatja utad a célegyenesig. Segít abban, hogy tisztábban lásd saját helyzeted, feltedd a legfontosabb kérdéseket és megtaláld rájuk a saját válaszaidat. Közösen kidolgozzátok a tennivalókat és Te megteszed a megvalósításhoz vezető lépéseket. A coaching során megerősítést, gondolkodási és érzelmi támogatást kapsz, amitől benned érnek meg a válaszok megoldandó élethelyzeteidre.
Mi a coaching?
Az üzleti és magán életben működő coach hasonló szerepet tölt be, mint a sportedző: legfőbb célja, hogy ügyfelét a lehető legjobb teljesítmény elérésére ösztönözze. Alapvető feltétel, hogy a coach és ügyfele között erőteljes bizalmi szövetség jön létre. A cél elérése érdekében többféle stratégiát dolgoznak ki közösen.
A professzionális coaching olyan szakmai kapcsolat, amely abban segíti az ügyfelet, hogy kiemelkedő eredményeket érjen el akár a magánéletében, akár a munkájában, vagy a szervezetben, ahol dolgozik. Minden találkozáskor az ügyfél választja meg a beszélgetés fókuszát, míg a coach figyelmesen hallgatja, megfigyeléseit visszajelzi, és legfőképpen kérdéseket tesz fel. Ez az interakció egyrészt segíti az ügyfelet abban, hogy világosabban lásson, másrészt akcióra serkenti.
A coaching folyamata a fókusz és a választási lehetőségek bővítésével felgyorsítja az ügyfél fejlődését. Arra koncentrál, hogy világossá váljon hol tart most az ügyfél, és mit akar tenni annak érdekében, hogy eljusson oda, ahová el szeretne érni.
Ez a meghatározás érvényes a business coachingra és a life coachingra egyaránt. A business coaching többek között a munkahelyi teljesítmény növelésére, a profizmus fejlesztésére helyezi a hangsúlyt – többnyire a munkáltató megbízásából.
A business coaching lehet:
Felsővezetői (executive) coaching: a döntéshozatal legfelsőbb szintjén állókat segíti speciális dilemmái feloldásában, gyakran olyan kérdések átgondolásában, amelyeket nem tud másokkal megosztani, és erősíti tisztánlátását aktuális vagy stratégiai lépések megtételénél.
Középvezetői coaching: a középvezetők vezetői kompetenciáinak fejlesztésére szolgál, olyan esetekben, amikor a vezető a rutin-szerű működésében változást szeretne; új stílust, új eszközöket akar kialakítani, és a coaching védett keretei között szeretné azokat tesztelni, kipróbálni.
A life coaching abban segíti ügyfelét, hogy megtervezze a jövőjét, nem pedig abban hogy túllendüljön a múltján. A megkülönböztetés a life coaching és a business coaching között arra utal, hogy a life coaching során a kliens életének bármely, vagy akár minden területét érinthetik azok a célok, amelyek a vágyai, álmai megvalósulását jelentik és megelégedettséget hoznak számára. A life coach támogató elismeréssel ösztönzi ügyfelét arra, hogy mozgósítsa belső erőforrásait, higgyen saját nagyszerűségében, és főként abban, hogy megtalálja a célhoz vezető utat. A life coach a kliens teljes személyiségét bevonja a coaching folyamatba, amelynek végére sokkal elégedettebb, kiegyensúlyozottabb lesz, hatékonyabban és tudatosabban élheti az életét.
A business- és life coaching között a különbség sokszor abban van, hogy az elérendő cél, a fejlődés a kliens életének melyik területét érinti; csak a munkáját, vagy az életének más dimenzióit is. Ezek legtöbbször nem is függetlenek egymástól. Bármelyik is legyen a fókuszban, az igazán hatékony fejlődés megkívánja az egyensúlyt a munka és az élet más területei között.
A coaching NEM pszichoterápia!
A terápia középpontjában az ügyfél személyisége áll. A múltban keresi a választ a lelki sérülés, vagy funkciózavar kialakulására és arra, hogyan hat mindez a személy jelenlegi érzelmi életére, viselkedésére. A fókuszban a páciens múltbeli élményei és viselkedésmintái állnak. A kapcsolat a terapeuta és a páciens között általában nem egyenrangú, a páciens a terapeutára támaszkodik. A cél a lelki sérülés, trauma okozta sebek gyógyítása, viselkedésváltozás, vagy a konfliktusok feloldása a személy kapcsolataiban. A terápia eredménye a páciens életminőségének javulása.
A coaching a jelenre és a jövőre koncentrál. A coachingnak nem az a célja, hogy feltárja az ügyfél személyiségét, hanem az, hogy ösztönözze és támogassa az ügyfél személyes és szakmai fejlődését. A coach és kliense olyan stratégiát és akciótervet dolgoz ki közösen, amelynek segítségével az ügyfél maga éri el a kitűzött célokat. A figyelem központjában az ügyfél tanulása és fejlődése áll, amelyet az önként vállalt feladatok és határidők betartása, nyomon követése révén érhet el. A változás, fejlődés eredménye a kitűzött cél megvalósítása. A terápiában a „miért”, a coaching során a”hogyan” a változáshoz vezető kérdés. A coach kérdez , az ügyfél pedig megkeresi a saját válaszát. A coaching a kísérletezés terepe is, ahol a hibás lépések, vagy elakadások kiváló lehetőséget nyújtanak az önismeretre, a belső erőforrások felfedezésére, azaz a fejlődésre.
A coach nem ad megoldást a problémákra, hanem célirányos kérdésekkel, odafigyeléssel és előítéletek nélküli meghallgatással vezeti rá az ügyfelét a megoldásra. Nem mondja meg, hogy az egyénnek mit kell tennie, hanem hagyja, hogy maga találjon rá a neki legmegfelelőbb útra és módszerre.